#MLIDD reflectie onderwijs #4

Met interesse heb ik kennis genomen van de ‘vier in balans monitor 2012’ van Kennisnet. Via http://tinyurl.com/aurd24h kunt u ook kennis nemen van de monitor. Volgens de monitor kan het gebruik van ICT in het onderwijs leiden tot betere prestaties met bijbehorend verbetert rendement. Alhoewel dit document is gericht op Primair Onderwijs (PO), Middelbaar Beroeps Onderwijs (MBO) en Voortgezet Onderwijs (VO) kan deze monitor ook doorgetrokken naar het Hoger Beroeps Onderwijs (HBO) en Wetenschappelijk Onderwijs (WO).

Vier in balans richt zich op visie, deskundigheid, inhoud en toepassing en infrastructuur. Bij de onderwijsinstelling waar ik werkzaam ben, dan is er een ‘zekere’ sprake van balans. Er zijn ICT en onderwijsdeskundigen aangetrokken om de vier puzzelstukjes dichter bij elkaar te brengen. In de hele hiërarchische piramide is men er van overtuigd dat ICT in de toekomst een belangrijkere rol gaat spelen in het onderwijs in de breedste zin van het woord. Alhoewel er het en der nog overheadprojectors aanwezig zijn wordt hier nagenoeg geen gebruik meer van gemaakt en is iedereen overgestapt in het primaire proces naar het werken met de computer, internet en de beamer. Als secundaire tools maken we gebruik van Lotus Notes als email instrument, Blackboard als faciliteit om de lesstof op te slaan en te ontsluiten naar de studenten en Bison met als de studievoortgang van de studenten te bewaken.

Als men het bovenstaande leest lijkt het allemaal ideaal, hufterproof en toekomstbestendig. Vanzelfsprekend zijn er ontwikkelingen en wensen waardoor ‘vier in balans’ nooit en te nimmer in balans zal komen. In mijn visie is ‘vier in balans’ ook meer een uitdaging dan een doel dat men na moet streven. Een mens is niet te programmeren en een jongere al helemaal niet. De doelgroep waarmee ik werk heeft voor 98% Facebook, ze kijken daar dagelijks op om te weten hoe het met hun vriendjes of vriendinnetjes gaat. Email daarentegen is veel minder populair. Er zijn studenten die slechts één keer per week of minder naar de Lotus Notes email omgeving gaan. Verder is mobiel internet ook erg in ontwikkeling. De mail wordt veelal op de mobiel gelezen en dat vergt van de docent dat ze kort en bondig via de mail communiceren. Dit is nog niet geheel doorgedrongen waardoor de mogelijkheid ontstaat dat de student de essentie van de mail mist. Gelukkig worden docenten steeds inventiever in het gebruik van internet waardoor er een beter contact ontstaat met de student. Facebook, Dropbox, Google Drive, Youtube en andere sociale media worden vaker ingezet om de student te informeren, inspereren en te motiveren.

Door de diverse ontwikkelingen heb ik de volgende wensen om effectief en efficiënt een steentje te kunnen bijdragen aan ‘vier in balans’.
• Een persoonsgebonden budget inzake de aanschaf van Smartphones en PC’s. Dit is niet alleen goed voor de docent, deze moet zich namelijk verdiepen in de afzonderlijke technische mogelijkheden van Microsoft, Linux, IOS of Android. De student zal in overeenstemming met de docent zich ook moeten aanpassen aan de manier van communiceren, offline en online. Net als in het bedrijfsleven. Een persoonsgebonden budget levert naast belastingvoordeel voor de werkgever, ook een onderhoudsbesparing op. De werkgever hoeft namelijk alleen de basis applicaties te onderhouden. De medewerker van de helpdesk ICT zal wel voortdurend bijgeschoold moeten worden!
• Het afschaffen van de standaardemail kan ook bijdragen aan de voortdurende aanpassing van docent en student aan de continu veranderende ontwikkelingen op het internet. Het afschaffen van Lotus Notes zal een omvangrijke besparing opleveren. Facebook, Google+ en Linkedin kunnen nu het email verkeer al gratis opvangen. Dit is overigens een mooie voorbereiding van de student op het arbeidsproces.
• Het herdefiniëren van contacturen zal ook een positieve bijdrage hebben aan de leerprestaties van de student. Nu verwacht men dat de student en docent gelijktijdig online of offline met elkaar communiceren. Het nieuwe werken is locatie en tijd onafhankelijk. Dit proces moet in mijn ogen ook doorgevoerd worden in het onderwijs.
• Als laatste wil ik er aan toevoegen dat docenten die vervangen kunnen worden door ted.com movies of ander internetpagina’s ook vervangen mogen worden. In mijn visie zullen we terug gaan naar de toekomst waar de docent leermeester was. Het aanwenden van kennis kan de student heel goed zelf. Het vertalen van de kennis naar de praktijk is in mijn ogen een rol voor de moderne docent.

Nu weet ik dat ik met het laatste punt een discussie kan oproepen. Dit artikel heb ik geschreven in het kader van de Master Leren Innoveren ten bate van de leerlijn Digitale Didactiek. Op Twitter te volgen via #MLIDD. Als toevoeging zet ik graag een youtube van Jef Staes toe waaruit duidelijk wordt dat we toe moeten naar een andere vorm van onderwijs, af van het diplomadenken!

Dit bericht is geplaatst in Master, Master Leren & Innoveren. Bookmark de permalink.

3 Reacties op #MLIDD reflectie onderwijs #4

  1. Roderick zegt:

    Amen, mooi stuk. Maar diplomavrij onderwijs kan ik niet rijmen in dit stuk, ondanks dat ik denk dat dat misschien wel mogelijk is voor een aantal opleidingen.

    • Roderick zegt:

      Even een aanvulling;
      Ik heb nog een link voor je die je misschien kan helpen bij het verder ontwikkelen en de inzet van tools bij jouw onderwijs; https://sites.google.com/site/ictinjeonderwijs/home/

      Hier zijn diverse tools te vinden en een korte uitleg. Maar, oftewel what-if, jouw studenten geen geld hebben of er het nut niet van inzien om te werken met de digitale media? Een laptop zullen ze allemaal wel hebben, maar wat nou als iemand de overtuiging heeft dat hij/zij ook zaken kan doen zonder de inzet van Social Media? En om die reden geen smartphone heeft, maar nog een model koelkast met een stand-by-tijd van 2 weken omdat hij gewoon veel wil kunnen bellen. Ook daar moet je rekening mee houden, ook al zijn het excessen.
      Succes met jouw weg vinden in de inzet voor deze groep mensen.
      Groeten, Roderick

  2. Hans Bruggeman zegt:

    Hoi Marco,

    Mooi stuk, maar ik volg je betoog niet helemaal:

    ”Vanzelfsprekend zijn er ontwikkelingen en wensen waardoor ‘vier in balans’ nooit en te nimmer in balans zal komen.”

    Hoezo is dat vanzelfprekend? welke wensen en ontwikkelingen bedoel je dan?

    ”In mijn visie is ‘vier in balans’ ook meer een uitdaging dan een doel dat men na moet streven. Een mens is niet te programmeren en een jongere al helemaal niet.”

    Dat volg ik ook niet, hoezo wil het vier in balansmodel mensen programmeren?

    Kennisnet, de ontwikkelaar van de ”vier in balans” onderwijstool stelt zelfs dat De tool vooral geschikt is voor scholen die nog niet goed weten waar ze moeten beginnen met de invoering van ict in het onderwijs. Dat zou ik niet durven zeggen van de ABO, noch van Saxion. Ik denk dat we de vier aandachtsgebieden redelijk in balans hebben. Als je aangeeft dat die balans er ”nooit en te nimmer zal komen”. Dan ben ik wel benieuwd hoe die balans er volgens jou dan nu uitziet. Dat kan ik niet uit je betoog halen.