#MLIDD chaten of een forum toevoegen aan educatie #5

‘Blended learning’ heeft de toekomst. Op dit moment probeer ik al tedtalks en andere digitale content en technieken toe te passen om de leerprestaties van studenten te verhogen. Op dit moment ben ik lerende hoe ik ook groepsgewijs een forum of chatbord kan gaan inzetten als aanvulling op de huidige instrumenten die ik inzet.

Mijn doel is om uiteindelijk online gesprekken op gang te brengen en te houden met studenten. Dit kan aan de hand van mogelijke stellingen of media die door een ieder is bekeken. Ik ben voornemens dit eerst met alleen studenten te doen, een volgende stap is om hier ondernemers bij te betrekken. Als dit allemaal succesvol verloopt wil ik dit graag internationaal voortzetten.

Dit lezende zou men kunnen nadenken over de eventuele meerwaarde? Volgens mij zit de meerwaarde in onderstaande punten:
• Het aantal contacturen gaat op een moderne manier omhoog;
• Studenten die normaal niet zo snel de kans pakken om het woord te nemen krijgen nu wel de mogelijkheid;
• De gehele discussie is op te slaan en na te lezen en kan eventueel in een studieloopbaan gesprek worden meegenomen;
• Studenten reageren op elkaars mening;
• Studenten moeten zich verdiepen in de materie.

Nu zijn er diverse discussieplatforms beschikbaar om online een gesprek te voeren. De mogelijkheden zijn legio. Nu weet ik nog niet of ik op zoek ben naar een platform of gewoon een eenvoudige chatomgeving als MSN of Skype. Op dit moment is mijn kruistocht naar een verantwoorde pedagogische internetomgeving net begonnen en ik verzoek u als lezer dan ook om vooral te reageren en me te voorzien van tips.

In het onderzoek van Danah Boyd, ‘Hanging Out, Messing Around and Geeking Out’ (2007) wordt leren in drie elementen onderscheiden. ‘Hanging Out’ is het vrije tijdsgebeuren van de student waarbij geleerd wordt door toevalligheden. ‘Messing Around’, de student is met proefjes bezig en zet de theorie om in de praktijk. En bij ‘Geeking Out’ vertoont de student als het ware een beetje het gedrag van een nerd. Hij is hierbij gefocussed op één vak of leerdoel. In het onderzoek wordt aangegeven dat de student in meerdere mate zijn docent zelf uitkiest als het gaat om ‘Geeking’. Dat hoeft niet meer de docent te zijn zoals die als autoriteit in het verleden voor de klas staat. Dit kan ook de buurjonge of de directeur van het weekend baantje zijn. De enige invloed die de docent van de toekomst nog kan uitoefenen is in het domein van ‘Messing Around’. Een forum of een groepschat helpt de student de theorie te verwoorden en te beargumenteren naar de docent, maar ook naar de medestudent of in de toekomst derden van buiten de school. Misschien wel specialisten die de student in de toekomst gaat kiezen als hij gaat leren in et domein van ‘Geeking Out’.

In onderstaande movie wordt ‘belended learning’ uitgelegd. Voor de duidelijkheid met de chat of het forum wil ik het fysieke contact niet vervangen, maar juist versterken. ‘Blended learning’ is dichtbij en ik wil een vorm vinden om hier een draai aan te vinden. Uw suggesties zijn welkom.

Dit bericht is geplaatst in Master, Master Leren & Innoveren. Bookmark de permalink.

3 Reacties op #MLIDD chaten of een forum toevoegen aan educatie #5

  1. Hans Bruggeman zegt:

    Hoi Marco,

    Leuk stuk, ik ben heel benieuwd naar je ervaringen met een discussieplatform.
    Ik heb nog wel een vraag (of eigenlijk een opmerking) over het filmpje over blended learning wat je hebt meegestuurd. In dat filmpje wordt gebruik gemaakt van ”the learning piramide” (die student retention rates). Dit is een omstreden model omdat iedereen het te pas en te onpas gebruikt terwijl het niet is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Eigenlijk weet zelfs niemand waar het vandaan komt.
    Verder is mij ook het doel van het filmpje niet duidelijk. Wat willen ze nou precies zeggen? Hoe dan ook; moraal van het verhaal is eigenlijk dat we bij het gebruik van ”leuke filmpjes” van internet wel kritisch moeten blijven op de inhoud.

  2. Carolien de Ruyter zegt:

    Hee Marco!

    Ook op zoek naar mogelijkheden om studenten, -in mijn onderwijspraktijk “leerlingen”- op een doelgerichte manier met elkaar te laten communiceren, zodat een constructieve leersituatie ontstaat? Een forum vind ík leuk, maar wat vind mijn doelgroep ervan? Misschien hebben zij (de pubers in dit geval) wel veel betere ideeën….
    Ik ben ook nog aan het dubben hoe ik het gemis van face-to-face contact kan ondervangen. Een forum of groeps-chat kan je opgeleuken met emoticons, waarmee je al een deel van dit probleem ondervangt, maar in mijn situatie heb ik daarnaast te maken met culturele verschillen tussen de deelnemers aan mijn platform. Ik heb geen idee of emoticons daarbij van hulp kunnen zijn. Leuk idee van mezelf, om een literatuurstudie aan te wijden! Of om hierover een minionderzoekje onder leerlingen te laten doen met hun internationale contacten.
    Maar ik dwaal af, het ging over jouw stuk. Ik wil een kritische blik richten op je didactische model. Naar mijn idee is het didactische model achter een forum/groeps-chat vooral het constructivisme, samen kennis construeren. Vaak is de onderliggende motivatie om een vraag op een forum of groeps-chat te plaatsen een probleem waar de leerling(student) tegen aanloopt. Ook interesse/nieuwsgierigheid kan aanleiding zijn om een vraag of discussie te starten. En als je het dan over motivatie hebt, zijn dat nu net elementen die daarbij een rol spelen, volgens Deci en Ryan. Tjonge, moet zeggen dat door op jou te reageren ik bijna al weer mijn eigen volgende blog kan plaatsen!

  3. Paul zegt:

    Ik haak even in op de opmerking van Carolien. Met mijn collega’s en studenten zijn we bezig om een oplossing te ontwikkelen voor de tunnelvisie die ontstaat tussen 1 persoon en de computer.

    Een groep studenten kan laptops en ipads aansluiten op een projectietafel waar men ideeen letterlijk in kan schrijven / tekenen, is de richting die we onderzoeken. Een voorbeeld zie je in de meegestuurde link. Gr, Paul
    https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=0USCVTCxQaY