De keten van kennisvergaren

In de nieuwe tegenwoordige tijd waarin alles steeds sneller gaat moeten we wel gaan lifehacken. Ik ben er al een tijdje mee bezig en kan me voorstellen dat het voor een aantal nieuw is. Deze mensen wil ik graag het boek Easycreatie van Martijn Aslander (2010) aanbevelen. Het downloaden en lezen levert je echt nieuwe inzichten op en mogelijk zelfs een nieuwe attitude.

Een voorbeeld:
Op een dag was Blackboard niet online. Blackboard is een veel te duur pakket voor de periode dat het beschikbaar is en bestemd voor het onderwijs. Doordat Blackboard niet beschikbaar was, ben ik vervolgens op zoek gegaan naar goedkopere en wel functionerende online tools om de PowerPoints die gebruikt worden tijdens de lessen beschikbaar te stellen. In dit geval biedt Slideshare een prima oplossing. Dit ben ik in gaan zetten en het heeft me verder geen kopzorgen gekost en het primaire proces heeft er verder geen hinder van ondervonden.

Waarom:
Studeren wordt anders. Correctie, studeren is anders dan een aantal jaren geleden. Een laptop en smartphone hoort bij de tools die studenten gebruiken om leren leuker, interessanter en afwisselender te maken. Binnen no time hebben ze inzage in achterliggende informatiebronnen en vullen ze in veel gevallen de docent op een prettige manier aan of ze gaan met parate kennis in discussie waarom het anders zou kunnen. Door gratis online tools in te zetten tijdens de studie is de student in de toekomst nog wendbaarder met het raadplegen van bronnen en tools, dan dat het eenzijdig geconfronteerd wordt met opgelegde systemen. Maar ik geef toe, het een sluit het ander niet uit.

In de keten van doceren is mijns inziens ook het een en ander verandert. De docent kan gezien worden als leverancier van kennis, de ondernemende docent neemt ook de vrijheid om de kennis op een eigen professionele manier aan te dragen. Dit past in een ondernemende opleiding. Processen en procedures kunen hierdoor per docent verschillen. Deze verschillen dragen op zich ook weer bij aan de ontwikkeling van een toekomende ondernemer of ondernemende manager die een opleiding op HBO geniet.

Als metafoor zou je de docent kunnen zien van een pakketleverancier van kennis. UPC en TNT hebben elk hun eigen manier van bezorgen terwijl een transporteur van metalen het weer anders aan zou pakken. De diversiteit van aanbieden houdt de ondernemer alert. Dan weer terug van de metafoor naar het onderwijs.

De student wordt flexibel klaar gestoomd voor het bedrijfsleven met kennis van state of the art online tools waardoor de student in de toekomst beter en sneller in staat is om zich nieuwe tools eigen te maken. Vanzelfsprekend heeft dit niet alleen te maken met de manier van kennnisoverdragt of de ingezette online tools. Veel meer factoren daarin bij, zoals de kennis zelf, de ondernemende houding van de student, maar ook de ondernemende houding van de docent.

Kortom, de slides voor mijn vak zijn voorlopig nog wel even te downloaden via Slideshare, of ze nou wel, of niet op blackboard komen. Om een tip te geven aan de student die afhankelijk zijn van mijn slides, zet de volgende hyperlink gewoon in je bladwijzer. http://www.slideshare.net/marco053
Mocht je gek worden van al die bladwijzers, je kunt natuurlijk ook gebruik maken van Delicious.com

Dit bericht is geplaatst in Onderwijs. Bookmark de permalink.

Reacties zijn gesloten.